Paní Hana Čechurová z Úřadu práce Rokycany nám dala cenné rady, jak si naše ideální povolání najít.
Ukázali jsme si spoustu webových stránek, na kterých si můžeme najít informace o školách a oborech ohledně našeho vysněného povolání. Poradila nám také testy, které si udělat, pokud si nevíme rady, kam dále.
Paní lektorka nám také poradila, jak se orientovat na stránkách, my i naši rodiče. Myslím si, že spoustě z nás nám tyto zdroje pomohou.
Kariérové poradenství pro 9. ročník
Po uvedení besedy naší paní zástupkyní školy zahájila paní Hana Čechurová z úřadu práce velmi poučné povídání. Řekla nám, že si nás pamatuje z minulého roku. Zopakovala, co jsme probírali v loňském roce, a nyní na to navázala. Dále nám sdělila, co obnáší její práce, jak funguje Úřad práce (ÚP ČR) a jak fungují jejich systémy.
Dle slov paní Čechurové je velmi důležité vědět, co za školu a obor si zvolíme. Chodí tam i končící středoškoláci, a to z důvodu, jak mají pokračovat a kam se mají hlásit na pracovní pozice, popřípadě na vysokou školu. Je velmi důležité se zaměřit na individualitu a znát své silné a slabé stránky. Ukázala nám webové stránky Emiero.cz. Říkala, že tyto stránky velice ráda používá a že jsou velice dobře zpracované.
Dále jsme si říkali různé obory, které na školách jsou. Proto se máme dívat nejen na obory, ale i na předměty, které se na dané škole vyučují.
Příklad: Nepůjdu na školu, kde je 10 hodin českého jazyka týdně, když mě český jazyk nebaví a nejde mi. Zároveň nám říkala, že je důležité mít svůj koníček, protože nás to může klidně začít živit.
Také jsme si říkali o zdravotním stavu, protože nemá cenu se hlásit např. na vojenskou školu či policejní, když mám problémy se srdcem. Dále bychom měli mít v různých oborech konkrétní fyzickou zdatnost. Třeba zdravotní sestra by měla být také fyzicky zdatná z důvodu, že nesedí v kanceláři, ale pohybuje se všude možně po nemocnici.
Dále nám ukazovala webové stránky Infoabsolvent.cz a NSP. Tady se dozvíme, jaké potřeby mají jednotlivá povolání a obory. Nejen na automechanika potřebujeme IT zručnost i matematickou paměť a český jazyk kvůli komunikaci. Automechanik se studuje s výučním listem.
Další stránky, které nám ukázala, byly Karierko.cz a Podnikavecesko.cz. Na těchto stránkách nalezneme další testy, typy a rady, kam je možné jít na školu nebo do práce. A tímto nám zvonek ukončil první část naší přednášky.
V druhé části jsme začali s otázkou: ,,Kam s přihláškou na školu?" Dostali jsme jako úkol dva typy lidí na ukázku a měli jsme těmto lidem pomoci s výběrem školy a budoucího povolání.
Víc hlav víc ví. Říkala nám, jak jsou důležité různé úhly pohledu. Názory mohu projevit učitelé, spolužáci, rodina i přátelé. Zdůrazňovala Dny otevřených dveří (DOD) na školách. DOD nám prozradí o škole více než webové stránky. Také se můžeme poradit se školním psychologem.
Dostali jsme upozornění, že máme silný ročník, a tedy bude na všechny školy velké množství přihlášek. David se pak zeptal: ,,Co máme dělat, když se nedostaneme v prvním kole výběrového řízení?" Paní Čechurová nám vysvětlila, že některé školy, které nemají naplněný stav uchazečů, vyhlašují druhé kolo. Dokonce některé školy i kolo třetí. Jen je tedy nutné počítat s tím, že nás nevezmou na naši vysněnou školu, ale na školu jinou.
Pak jsme se rozdělili do skupin a vymysleli jsme, jaké povolání můžeme dělat s různým vzděláním. Paní Čechurová nám to poté vysvětlila podrobněji. Zároveň nám k tomu dávala rady, jak si správně střední školu vybrat. Například ve výběru může hrát roli umístění školy, co se týká dojíždění, jestli je ta daná vybraná škola státní nebo soukromá, jestli budu na internátní škole atd...
Poté jsme se opět přesunuli na webové stránky Infoabsolvent, kde nám pro změnu ukázala, jak si vybrat školu a daný obor. Vysvětlovala nám, jak to funguje a jak se v tom zorientovat. Díky stránkám Infoabsolvent se můžeme mnohem lépe individuálně rozhodnout na základě velkého množství informací, které nabízejí tyto stránky.
Další šikovná webová stránka, kterou nám paní Čechurová ukázala, je Atlas školství. Vysvětlovala, jak funguje algoritmus a jak se zorientovat. Atlas školství funguje celorepublikově, a proto je velice užitečný.
Dále nám vysvětlovala, jak fungují jednotné přijímací zkoušky (JPZ), jaké jsou termíny, co dělat v nouzi, jak funguje přijímací řízení a jak to bude letošní rok s talentovými zkouškami. Dle jejích slov je dobré si neustále kontrolovat webové stránky škol s aktuálními informacemi.
Beseda nám přinesla spoustu užitečných odkazů, kam se můžeme obrátit. Paní Čechurová byla milá a reprezentativní. Dozvěděli jsme se spoustu potřebných informací.
Vallery Šlechtová, 9.A